donderdag 26 maart 2009

Ding 11 - Ontdek wiki's

Omdat Wikipedia heel veel wordt gebruikt weten de meeste mensen wel een beetje wat een wiki is. En dan te bedenken dat nog niet zo lang geleden het gebruik van Wikipedia sterk werd ontraden, vooral aan scholieren, omdat het heel onbetrouwbaar zou zijn. Het is nu niet meer weg te denken.
Toch heb ik weer heel veel meer geleerd over wiki's. Te beginnen van Lee LeFever met zijn Common Craft Show. Begint bijna een oude bekende te worden.
Het artikel van Rudolf van de Berg over wiki's als kennistool voor bedrijven in Frankwatching vond ik wel heel interessant omdat ik momenteel voor de bibliotheek bezig ben hoe de verschillende bedrijfsbestanden beter te organiseren en beschikbaar te stellen via ons netwerk. De discussie intranet versus wiki is heel aardig om te lezen. Wiki's lijken mij vooral voor projectmatige zaken binnen de bibliotheek heel geschikt om mee te werken. Scheelt denk ik veel e-mail verkeer en je hebt altijd de juiste versie bij de hand. Blijft natuurlijk wel zaak oude zaken op te schonen.
Ook als kennisdeling met het publiek van de bibliotheek zijn er prachtige dingen mee te doen. De wiki van OB-Deventer is hiervan een heel goed voorbeeld. Geweldig, een echte kennisbank. Het dossier van Hafid Bouazza heb ik bekeken. Onze bibliotheek zou ook iets dergelijks moeten opzetten.
De library success wiki lijkt me ook een goed middel om als bibliotheken goede ideeën uit te wisselen.

1 opmerking:

  1. De Wiki van Deventer is inderdaad erg goed. Staan mooie dingen in. Velen van ons zijn het denk ik met je eens dat ook wij iets dergelijks moeten gaan ontwikkelen.

    BeantwoordenVerwijderen