vrijdag 20 maart 2009

Ding 10 - Social Bookmarking en Delicious

Zo, alweer een nieuw account, deze keer in Delicious. Om te voorkomen dat ik iedere keer aparte inlogcodes moet onthouden gebruik ik voor 23 dingen zoveel mogelijk dezelfde. Klaarblijkelijk heb ik niet zo'n slimme keuze gemaakt: in Delicious moest ik helaas weer iets anders bedenken. Zo langzamerhand wordt het wel veel.
Het account (groentje8921) aanmaken in Delicious ging voorspoedig, evenals het installeren van een een serie Firefox-knoppen voor Delicious. Alweer een balk erbij en mijn werkscherm wordt steeds kleiner.
Ook heb ik het aangedurfd al mijn favorieten te importeren in Delicious. Wat een rotzooi zeg! Dat is wel aan ordening toe. Ik heb er nu drie soorten, namelijk favorieten vanuit internet Explorer, vanuit Mozilla Firefox en nu een paar rechtstreeks in Delicious. En nu moet de hele handel natuurlijk nog worden getagd wil er orde in komen. Als ik heel veel tijd heb zal ik dat denk ik wel doen. Een aantal van mijn favorieten heb ik "opengesteld" voor het publiek. Die zijn al wel getagd. Ook heb ik de bookmarks van een aantal collega's in mijn Delicious netwerk gezet. Zo kom je toch weer leuke sites tegen.
Voor mijn privé gebruik zie ik wel mogelijkheden voor gebruik. Al zit hem de kunst denk ik in het stelselmatig goed gebruiken van Delicious. Voor de sociale kant hiervan vind ik het wat moeilijker omdat ik moeite heb met de ordelijkheid van het systeem. De tags zijn vaak zo algemeen gesteld dat je er nog niet zoveel aan hebt en ook heeft iedereen zo zijn/haar eigen manier van ordenen. Zo vond ik bijvoorbeeld onder de tagbundle 'friesland' de site van het British Museum en Museum Gouda. Het komt rommelig op me over. Blijft overeind staan dat het een schat aan informatie kan bieden voor mensen die met dezelfde specifieke zaken bezig zijn, dezelfde hobbies hebben, etc. Maar dan blijft het nog zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten