vrijdag 27 februari 2009

Ding 9 - Mijn visie op web 2.0 (tussenstand)

Voor onze bibliotheekorganisatie zie ik wel praktische toepassingen van een weblog voor me, zowel intern als extern. Je kunt een weblog intern gebruiken voor bijvoorbeeld projectmatig werken. Per project zou een weblog aangemaakt kunnen worden waarin deelnemers op de hoogte worden gehouden van doel, vorderingen, taakverdeling, nieuwste ontwikkelingen, etc., waarop gereageerd kan worden Dit geldt dan natuurlijk ook voor andere werkgroepen en samenwerkingsverbanden. Een voorbeeld daarvan is een weblog als: SBB Pajottenland.

Ook kan een blog op afdelingsniveau werken: zie de al vele bestaande bibliotheekblogs. Zo zijn er ook blogs speciaal voor inlichtingenmedewerkers, waarmee men elkaar op de hoogte houdt van van alles, zoals interessante en handige sites.

Een ander doel waarvoor een weblog zou kunnen worden gemaakt is voor provinciale werkgroepen zoals bijvoorbeeld voor Aangepast Lezen. De deelnemers kunnen elkaar op de hoogte houden van actuele ontwikkelingen. Uiteraard daarbij gebruik makend van RSS-feeds.

Een blog gericht op het grote publiek zie ik niet zo voor me. Immers, de website is er al. Dat zou dubbelop werken. Of je zou voor een speciale gebeurtenis of doel een speciaal blog kunnen maken en het publiek via de website daarop wijzen en laten reageren via het weblog.

RSS Feeds kunnen heel bruikbaar zijn voor onze organisatie. Door een verzameling RSS-feeds te maken en deze regelmatig te checken kan een goed beeld van de nieuwste feiten en ontwikkelingen ontstaan (waarbij het nog steeds nodig is het kaf van het koren te onderscheiden).

Voor aankondigingen e.d. kun je als je wilt gebruik maken van de diverse foto editors die we hebben gezien, zij het beperkt. Voor even een affiche tussendoor prima. Maar voor de rest blijft gelden dat al zijn er dan nog zoveel mooie mogelijkheden, je moet er wel kijk op hebben die te gebruiken. Voor de nodige professionaliteit blijft de vakman (-vrouw) nodig.

Voor privé-doeleinden zijn de vele mogelijkheden natuurlijk heel leuk.

Blogs, RSS-feeds, online fotoalbums: het is zeker veel meer voor me gaan leven. Onbewust ga je meer op deze dingen letten. Zoals gezegd biedt dit alles heel veel mogelijkheden kennis te delen. Maar het is wel heel veel! Ik kom dan maar weer terug op dat kaf en dat koren.

Wat me wel handig lijkt is de mogelijkheid documenten en foto’s op te slaan in bijvoorbeeld Google docs en Flicr. Je laptop zal maar eens crashen en alles is weg! Of ik daar gebruik van maak is vraag twee.

Bibliotheekgebruikers zouden informatie aan onze bibliotheek kunnen leveren door middel van reactie op een blog dat is gemaakt voor een bepaald doel. Boven heb ik al vermeld dat naar mijn mening een algemeen weblog voor onze organisatie niet nodig is. (Al krijg ik de indruk dat het fenomeen website en weblog wat door elkaar begint te lopen). Ik kan me zo voorstellen dat de bibliotheek niet overal een reactie op wil hebben. Hebben we de mening van de klant nodig, dan is een weblog een prima medium.

1 opmerking:

  1. Wat betreft al die mogelijkheden die er zijn om plaatjes en teksten te bewerken: het moet inderdaad geen 'geklooi'worden, als het voor de organisatie gebruikt wordt moet het kwaliteit hebben. Helemaal mee eens.
    Verdere visie is duidelijk...je gaat goed en ligt helemaal op schema. Ding 10 staat inmiddels ook online.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen