zaterdag 14 februari 2009

Ding 6 b. - Ontdek Flickr

Prachtige foto's zijn er op Flickr te zien! Ik vind foto's al heel gauw heel mooi omdat ik zelf helemaal geen foto's kan maken. Je kent dat wel: van die onherkenbare poppetjes op vakantiefoto's. Toch heb ik paar kiekjes gemaakt omdat ik veel te nieuwsgierig was hoe dat nou in z'n werk gaat met Flickr. Dus toen maar weer een nieuw account aangemaakt, ditmaal in Yahoo, voor het aanmaken van een account in Flickr. Het zal wel niet goed zijn, maar om niet helemaal kierewiet te worden heb ik maar dezelfde inloggegevens als bij Google gebruikt. Vandaag heb ik een paar foto's (maar vijf) gemaakt in en buiten de bieb. Gelukkig kon ik de foto's heel gemakkelijk bewerken met de foto-editor Picnik. Hiermee kon ik er op een makkelijke manier toch nog wat van maken. In mijn geval moet er vooral "gecropt" worden. Vandaar dat bijna geen fotoformaat gelijk is. De foto's vervolgens geupload en in een "set" gezet en getagd. Zie hier mijn "set". Ik weet nog niet of ik zelf wel foto's op Flickr zet. Enerzijds, anderzijds. Enerzijds vind ik het wat eng. Er kan van alles worden gekraakt. Anderzijds lijkt het me heel handig voor foto's waarvan je vindt dat je die absoluut niet kwijt moet raken. Nog even over nadenken.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Richtje,

    Ik was heel nieuwsgierig naar jouw foto's, dus ik klikte op de link, vervolgens moest ik inloggen met mijn eigen accountgegevens, en toen kreeg ik de melding "this site is private, you don't have permission to enter". Ik denk dat ik eerst toestemming van jou moet hebben om ze te bekijken, aangezien je je foto's niet voor iedereen toegankelijk wilt maken op internet. Volgens mij moet je dan mensen persoonlijk uitnodigen, via de Flickr site (met e-mail o.i.d.). Het moet wel aangegeven staan.

    Succes ermee, het ziet er wel heel mooi uit!
    Groeten, Hinke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Hinke,

    Gisteren kon je gewoon via de link op de foto's komen. Het lukt nu inderdaad niet meer. Ik was er net mee bezig. Mijn flickeracount en de set heb ik nagekeken. Alles is ingesteld op toegang voor iedereen. Ik snap het niet meer helemaal. Nog even onderzoeken.

    Groet,
    Richtje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan nu gewoon de gehele set bekijken. Dus dat is in orde.
    Wat betreft je enerzijds anderzijds opmerking: je moet je inderdaad afvragen of je dit allemaal wel leuk vindt, met name het plaatsen van privefoto's gaat ver. Maar heb je foto's nodig dan zijn er prachtexemplaren te vinden. Zijn de foto's Creative Commons-licensed (via advanced Search) dan mag je ze gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen