maandag 26 januari 2009

Ding 4 - RSS feeds maken

Op naar de volgende ontdekking: Op netvibes heb ik een account aangemaakt, getiteld 'Groene feeds'. De filmpjes op '23 dingen' waren heel duidelijk, dus was dat niet moeilijk. Nog even een vrolijke opmaak gekozen en een paar instellingen uitgeprobeerd.
Daarna heb ik de volgende gevraagde feeds aan het account toegevoegd: namelijk die van de Vereniging Openbare Bibliotheken, NOS Journaal, Bibliotheek Delft DOK, Marktplaats (zoekingang vertaler frans gezocht), Gizmodo (nieuws over gadgets), een aantal blogs van collegabloggers in deze cursus en de feeds van de '23 dingen' site. Daarnaast heb ik nog geprobeerd de feed van nu.nl toe te voegen. Dat lukte echter niet omdat er blijkbaar geen feed beschikbaar was. In plaats daarvan heb ik gekozen voor nieuws.nl.
Al doende en lezende ben ik al heel wat nieuw nieuws tegengekomen. Kortom: ik ben al werkend al weer wijzer geworden. De site met nieuws over gadgets even doorgestruind: Grappige dingen tegengekomen van vliegend brood tot noodspaarpot (waarvoor een arme student toch zijn spaargeld al weer kwijt is). Waar ik benieuwd naar ben is hoe dit account nu zo efficiënt mogelijk te lezen. Het lijkt met nu nog wat onoverzichtelijk en vooral veel toe. Maar misschien moet het wennen. We zien wel.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Richtje,
    Goeie vraag, hoe dit account nu zo efficiënt mogelijk te lezen.
    Om eerlijk te zijn vind ik dat ook best lastig. Nu 'oefen' ik weer omdat ik jullie dus ook volg via netvibes. Nu pas zie ik er het nut van in...nee dat is niet goed gezegd, het nut zag ik wel, ik kon er alleen niet goed mee om gaan. Voor mij is het nu erg prettig omdat ik in een oogopslag kan zien wie er iets toegevoegd heeft. Volgens mij checken de echte RSSgoeroe's (wat 'n woord...) een paar keer per dag en zijn (en blijven) dan helemaal up-to-date.
    Die filmpjes zijn duidelijk he? Bij de meeste oefeningen is er wel zo'n filmpje beschikbaar.
    Wat betreft nu.nl; bovenin staat de link naar de RSS-feeds. Je moet echter dan nog kiezen welke RSS (algemeen, sport, film etc etc). Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Willemijn,

    Ook het algemene nieuws van nu.nl heb ik nu toegevoegd. Bedankt voor de tip. Zo kwam ik inderdaad nog een paar sites tegen, waarbij je eerst een keuze moet maken. Op het eerste gezicht was dat niet duidelijk. In netvibes ben ik intussen nog wat met de indeling in tabs aan het sleutelen geweest, voor het broodnodige overzicht. '23 dingen' heb ik bijvoorbeeld onder één tabblad ondergebracht.

    Groet,
    Richtje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Richtje,

    Hoe je RSS feeds kunt maken van websites die zelf geen RSS aanbieden, kun je lezen op de weblog van Maartje bij "ding 4". daar staat de link naar een stukje van Rob Coers. Het lukte mij niet om jou via deze reactie de link zelf toe te sturen. HTML werd niet geaccepteerd. (??)

    Groeten, Hinke

    BeantwoordenVerwijderen