maandag 20 april 2009

Ding 16 - YouTube

Al struinend in Youtube ontdek ik net een voorbeeld van je reinste plagiaat. Afgelopen weekend heb ik weer genoten van de 'Dick voor mekaar show'. Vroeger was ik een fan van de radioversie. De TV-versie is ook leuk. In de uitzending van vrijdag j.l. zat een soort sketch over een bibliotheeksysteem op kleur. Tot mijn grote verbazing kom ik hetzelfde stukje bijna woordelijk tegen op YouTube in de video 'The library' van the Two Ronnies in Australia (1986). Valt me zwaar tegen. Hierbij de video.


Ik had wel eerder een filmpje op mijn blog gezet, maar nog nooit een zelf gemaakt exemplaar. Hierna volgt de proef op de som. Was helemaal niet moeilijk en ook heel leuk om te doen. Als onderwerp heb ik maar niet de bibliotheek gekozen (was hierboven al het geval); gezien het mooie weer heb ik maar een 'natuurshot' gemaakt. Met dank aan Folkert, een zwager van me, en de achterkleinkinderen van Olympic Spikkel.


Ook de bibliotheek kan prima gebruik van deze mogelijkheid maken, bijvoorbeeld voor het onder de aandacht brengen van een nieuwe dienst. Zo zou bijvoorbeeld heel gemakkelijk een filmpje over het gebruik van de selfservice kunnen worden gemaakt. Kwaliteit moet daarbij natuurlijk wel in het oog gehouden worden. Ook kan op die manier een korte rondleiding worden gemaakt.

Ik kreeg gister niet genoeg van het filmpje maken: voor de liefhebber volgt hier nog een link naar een filmpje over baddereenden.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Richtje,

    Wat een leuke filmpjes. Misschien een leuk idee om in onze bibliotheek de boeken ook op kleur te zetten. Je krijgt wel eens vragen van mensen, die niet meer weten wat de titel of schrijver is, maar wel dat het een blauw boek is...
    Ik heb ook even je andere filmpjes op YouTube bekeken. Leuk!
    Groeten,
    Letterfretter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai, wat betreft dat eerste filmpje, zou je eigenlijk op moeten reageren...ik heb het niet gezien maar ehhh, dat kan natuurlijk niet...Het tweede filmpje...jammer dat het niet heel duidelijk te verstaan is, maar wel een luguber familieverhaal als ik zo wat dingen oppik...borer en zusters al opgegeten...De naam Olympic Spikkel is LEUK!

    BeantwoordenVerwijderen