zondag 3 mei 2009

Ding 17 - b Twitter

Een account in Twitter aangemaakt en een paar tweets erop gezet. Mijn probleem is dan: wat zet ik er op? Bij gebrek aan inspiratie heb ik maar getwitterd over het filmpje dat ik op YouTube had ontdekt en dat als twee druppels water op een sketch in de Dick voor mekaar show lijkt. (Zie mijn vorige blog). Ondertussen wordt André van Duin in de media met een andere sketch van plagiaat beticht. Is dit ook hier het geval? Op mijn tweet alleen een reactie van collega huismus 2009 ontvangen, die ook bekend was met het plagiaatgeval.
Wat rondgekeken op TwitterSearch. Naast de tweets van een paar collega bibliotheek-twitteraars volg ik nu de tweets van o.a. Barack Obama, van de Peace Palace Library, Wouter Bos en Stephen Fry. Sommige dingen zijn aardig te lezen, andere berichten zijn complete nonsens.
Na lezing van een (kritisch) artikel in de Volkskrant van gisteren over twittergedrag van o.a. een aantal kamerleden volg ik nu ook de tweets van Arend-Jan Boekestijn en Mei Li Vos. Ook daar: sommige berichten geven een aardige indruk van waar deze mensen mee bezig zijn, maar anderzijds vind ik het nogal oninteressant te lezen dat de heer Boekestijn het de hele dag zo druk heeft gehad en moe is. Mei Lie Vos heeft als reactie op het artikel alweer getwitterd. Dat zie je ook geregeld: Twitteren over het twitteren. Qua inhoud vind ik dat twitteren niet veel toevoegt aan bloggen en chatten.
Ook nu.nl heb ik gevolgd, maar snel weer geblockt. Volg je een dergelijke site, dan heeft twitter dezelfde functie als bijvoorbeeld netvibes.
De kracht van Twitter is dat het een heel goed medium is om gebeurtenissen heel snel wereldkundig te maken. Zo las ik dat veel journalisten van hun redactie niet mogen maar moeten twitteren .
Mijn tweets zijn nu ook te vinden op mijn weblog.

1 opmerking:

  1. Ja, dat niet mogen maar moeten, komt denk ik ook n.a.v. de vliegramp kortgeleden. Door twitter gaat verspreiding van nieuws ontzettende snel, ik kan mij voorstellen dat journalisten zich hier mee moeten i.p.v. mogen bezighouden.

    BeantwoordenVerwijderen