zondag 17 mei 2009

Ding 22 - Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken

Zoekend naar een plaatje voor dit bericht kwam ik het het schema hiernaast tegen. Dit schetst naar mijn idee precies het concept 'Bibliotheek 2.0'.
De 20 punten van het Bibliothecaris 2.0 Manifest kan ik stuk voor stuk onderschrijven. De bibliotheek kan zich niet meer veroorloven achterover te leunen; we moeten naar de klanten toe, daarbij gebruik makend van de diverse digitale mogelijkheden die er zijn en die er bijkomen. We moeten niet alleen naar de mensen toe, maar er ook voor zorgen dat de klant ons meer informatie levert. We moeten meer kennis zien te verzamelen van de wensen en behoeften van de (potentiële)klanten. Hiertoe kan gebruik worden gemaakt van klantenpannels en moderne middelen als wiki's, blogs, hyves, noem maar op. In één van de door me gelezen artikelen werd wel gewaarschuwd een technisch middel niet koste wat het kost te verdedigen. Er moet wel altijd objectief worden gekeken naar de zin of onzin van een nieuw middel. Hier sluit ik me bij aan. Hierin ligt dan ook de taak van de projectgroep Digitale Dienstverlening die kort geleden en ook niets te vroeg in onze organisatie van start is gegaan. Ik wens de projectgroep veel succes bij het zoeken naar de goede weg in deze veelheid van mogelijkheden. We zijn dus aan het nadenken. Maar anderzijds onderschrijf ik ook een ander punt van het Manifest, namelijk dat niet moet worden gewacht tot iets perfect is voor het wordt gepresenteerd, maar het gewoon te presenteren aan het publiek en achteraf maar te verbeteren. Naar mijn mening zou onze organisatie sneller moeten reageren op nieuwe ontwikkelingen. Wat dat betreft zou de projectgroep door moeten gaan, maar ja, dan is het natuurlijk geen project meer. Hier moet, hoe dan ook, een continu vervolg op worden gevonden. Qua techniek moet onze website zodanig zijn ingericht dat we gemakkelijk zelf bijv. een Last FM-knop en een feedknop kunnen inbouwen.
De aquabrowser die er bij ons aan staat te komen is, vind ik, een goed begin van een andere kijk op het bibliotheekwezen. De mogelijkheden van de bibliotheek worden toegankelijker voor het publiek en de klant kan zelf informatie toevoegen via My Discoveries. (Tussen twee haakjes, kritiek over het moeilijk zijn van de Aquabrower: komt die niet voornamelijk uit de richting van bibliothecarissen? Als niet-bibliothecaris krijg ik die indruk. Ik kan het natuurlijk mis hebben.)
Van Bibliotheek 2.0 Ning was ik n.a.v. een vorig ding al lid lid geworden. Als niet-bibliotheektechnisch medewerker zal ik misschien niet snel aan een discussie deelnemen, maar als enthousiast 23-dinger de berichten wel doorlezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten