dinsdag 5 mei 2009

Ding 19 - Sociale netwerken





Met sociale netwerken ben ik al redelijk bekend. Zo ben ik ongeveer een half jaar geleden, op aandringen van mijn jongste dochter, lid geworden van Hyves. (Onder het mom van "wat ben jij ouderwets dat je nog niet op Hyves bent). Het was even leuk, maar ik heb er niet zoveel mee. Zou het de leeftijd zijn? Ik heb ook moeite met de enorme hoeveelheid 'vrienden' die wordt verzameld. Wat betekent het woord vriend nog? In de VS is juist een tegenovergestelde trend gaande: namelijk 'defriending', ofwel een opschoning van 'vrienden'. Op mijn hyvespagina heb ik dit weblog toch maar geïntegreerd.
Ook was ik al lid van Xing.com, een zakelijk netwerk, waarin ik mijn vertaaldiensten aanbiedt. Maar ook daarmee ben ik niet actief bezig. Dat zou wel moeten vind ik van mezelf. Een mens moet plannen blijven houden.
Voor dit 'ding' ben ik lid geworden van 23 Dingen Ning en van Bibliotheek 2.0 Ning. Daarbij heb ik gelijk maar een paar collega '23 dingers' uitgenodigd. Beide communities zijn informatief.
Het linkdossier van Frank watching is wel heel volledig. Wat zal dat een klus zijn geweest! Trouwens verbazingwekkend die huisdiercommunities.
Een 'filiaal' van onze bibliotheek op Hyves maken lijkt me vooral voor het jongere publiek een goed idee. Is heel laagdrempelig en het kan ons veel informatie van de doelgroep leveren.
De hyvespagina van bibliotheek Enschedé is bijvoorbeeld leuk.
Al surfend stuit ik een discussie over het nut van twitteren voor de bibliothe(e)k(en). En daarin ontdek ik het twitteraccount JeBibliotheek. Ik moet mijn mening over twitteren van '2 dingen' hiervoor ietwat bijstellen: Dit is toch wel een snelle manier om bibliotheeknieuws te verspreiden.

1 opmerking:

  1. Leuk hoor die hyves pagina, vooral je foto haha! Esther is volgens mij bezig met een Bibliotheek Leeuwarden Hyves, het fijne weet ik er niet van!

    BeantwoordenVerwijderen