zondag 17 mei 2009

Ding 23 - Evalueer wat je in de afgelopen tijd hebt geleerd

Zo, eerst maar even die schouderklop! Het laatste ding. Het zit erop. Dat geeft bij een dubbel gevoel. Aan de ene kant is de druk weg; het vraagt geen extra tijd meer in je vrije tijd. Aan de andere kant zal ik het ook missen. Want ik ben zeker met veel plezier met de cursus bezig geweest. Wat mij betreft mogen er wel meer dingen komen in de toekomst. Immers, de ontwikkelingen gaan door. De cursus heeft me aan de hand genomen door de digitale wereld. En heeft me heel veel geleerd over diverse mogelijkheden. Sommige dingen hielden mijn aandacht zo lang vast dat ik zowat achter de laptop geplakt bleef. Zo lang dat zelfs de kinderen commentaar hadden. Omgekeerde wereld. En: soms was er een toepassing bij die zij nog niet wisten!

Het plezier begon al bij het bloggen zelf en ging verder met de diverse toepassingen, zoals YouTube, Flickr, Podcasts, wiki's, Google docs, en zo voort. Eigenlijk kan ik geen echte favoriete dingen aanwijzen. Toepassingen als Flickr, YouTube, wiki's kende ik wel, maar dan alleen passief. Ik vond het heel leuk nu actief met deze dingen bezig te zijn.

Over wat onze organisatie met de uit deze cursus opgedane kennis moet doen heb ik in mijn vorig bericht over Bibliotheekweb 2.0 al bericht. De projectgroep moet nu een weg vinden in de vele mogelijkheden.
Waar we direct iets mee kunnen is bijvoorbeeld bloggen op afdelings- of projectniveau. Of wiki's maken van de opgedane kennis bij een project. En niet te vergeten: Googledocs (of een ander programma) gebruiken, zodat de soms vele versies van een document verleden tijd zijn.

Ik hoop van harte dat onze bibliotheekorganisatie het hier niet bij laat. Er is weliswaar een projectgroep Digitale Dienstverlening bezig, maar daar moet een doorlopend vervolg op worden gegeven. Want de bibliotheek heeft ook een taak als trendwatcher.

"23 dingen was voor mij een gids door de digitale wereld".

2 opmerkingen:

  1. Hoi Richtje !
    Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep ! Ik vond het leuk je blog te lezen.
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. GEWELDIG!
    De felicitatie van Wilma is helemaal op zijn plaats; van harte gefeliciteerd. Ik vind dat je de cursus geweldig doorlopen hebt. Je hebt erg leuke blogs geschreven, niet alleen leuk en goed leesbaar maar ook zeker waardevol. Dank! en ik zie je volgende week bij de taart! Nogmaals gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen