maandag 11 mei 2009

Ding 21 - Aquabrowser My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi

Eerst even rondgekeken in de catalogus van Ann Arbor District Library. Prachtig die mogelijkheden die men daar al heeft ingebouwd. Een leuke gadget is de mogelijkheid de gegevens op een oud cataloguskaartje zichtbaar te maken. De ontwikkelingen rond deze bibliotheekcatalogus gaan verder, zo is de mogelijkheid van ''add a note'' nu nog experimenteel.
Vervolgens ben ik ondergedoken in de aquabrowser van OBA en heb een account genomen op My Discoveries. Wat me opviel is dat de manier van taggen en gebruikerslijstjes aanmaken heel gebruikersvriendelijk is. Een paar korte lijstjes waren snel aangemaakt.
In de aquabrowser, waarop wij ook snel zullen overgaan, zullen best nog wel wat weeffoutjes zitten, maar ik ben ervan overtuigd dat als de kinderziekten er eenmaal uit zijn het publiek alleen maar tevreden zal zijn. De catalogus wordt zo een stuk toegankelijker voor het publiek!
Als laatste heb ik een account aangemaakt in WordCat en heb daar de mogelijkheden nog bekeken. Geweldig dat daarmee zoveel materialen van zoveel bibliotheken ontsloten kunnen worden! Wat ik de beste toegevoegde waarde vind is dat ook wordt aangegeven wat andere lezers die het door jou gezochte of gelezen boek hebben gelezen aan andere boeken hebben gelezen. Als klant wordt je zo op hele leuke andere ideeën gebracht.
Het inrichten van een echte sociale bibliotheekcatalogus kan ook voor onze bibliotheek heel waardevol zijn. Want de informatie die het bibliotheekpubliek aan de catalogus toevoegt levert de bibliotheek een schat aan informatie op.

1 opmerking:

  1. Weer een prachtige blog! Wat ik me toch af vraag is of jij niet een carriere als schrijfster/ columnist o.i.d. hebt gemist!!!???

    De laatste dingen staan nu online, nog even...

    BeantwoordenVerwijderen