zondag 11 maart 2012

#27 Copyright

gevonden via: search.creativecommons.org/
Het is goed eens met dit onderwerp geconfronteerd te worden, want ik weet er niet al te veel  vanaf, wat denk ik bij de gemiddelde burger het geval is. In geval van boeken en studiemateriaal is het bij de meeste mensen wel ongeveer duidelijk waar de grenzen liggen. Met content van het internet zijn die grenzen een stuk vager.  Ikzelf heb ook heel wat plaatjes geknipt en geplakt, zonder er maar bij stil te staan of dat wel mocht. Ook voor ons bedrijfsblad heb ik ook wel eens wat plaatje gekopieerd simpel en alleen om de tekst mee op te sieren, iets wat dus vaak niet mag.
Rechten vastleggen door middel van ‘creative commons’ zou een oplossing kunnen zijn, maar ik denk dat veel materiaal dat mensen best wel open zouden willen leggen voor de buitenwereld deze noemer niet zal krijgen omdat daarvoor een bewuste keuze moet worden gemaakt.  Men moet hiervoor extra moeite doen. Als men niets doet rust er automatisch copyright op zijn/haar werk. Zou je het niet moeten omdraaien? Als je niet wilt dat je werk openbaar aan het grote  publiek wordt gemaakt en vermenigvuldigd of gebruikt om iets anders van te maken, dan juist wel een actie ondernemen? Dit lijkt mij veel handiger. Ik ben alleen bang dat dit een wat al te simpele redenering is.
Copyright van zaken die op het internet te vinden zijn blijft een heel  complexe materie die nog lang niet uitgegeten is. Wat dat betreft blijft het een en ander onduidelijk. Wel heeft dit ding me een stuk bewuster gemaakt.

1 opmerking:

  1. Het geven van CC-licentie aan je werk is inderdaad even werk, maar het wordt gebruikers wel steeds gemakkelijker gemaakt. Naast Flickr biedt Youtube bijvoorbeeld ook de mogelijkheid een CC-licentie ipv een Youtube-licentie te gebruiken. De opt-in actie die je voorstelt is een interessante. Ik denk echter dat het belangrijker is dat het auteursrecht (wat een belangrijk recht is) meegaat met de tijd en afgestemd wordt op het huidige digitale tijdperk. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk de keuze te hebben over meerdere mogelijkheden (zoals bij CC), ook als het werk betreft dat commercieel van aard is.

    BeantwoordenVerwijderen