dinsdag 6 maart 2012

# 26 Privacy en veiligheid

Viviane Reding, Eurocommissaris voor justitie, heeft t.g.v. het Europese Privacy Platform in Brussel aangegeven een ‘right to be forgotten’ te willen zien: helemaal mee eens. Denk bijvoorbeeld aan de puber die in een vlaag van tijdelijke verstandsverbijstering iets op het net zet dat daar helemaal niet hoort  en daar voor altijd aan vast zit. Dat geldt niet alleen voor de puber,  maar bijvoorbeeld ook voor de burgemeester van Hulst die spijt heeft van het bericht dat hij gister op Twitter heeft gezet.  

Mijn eigen naam ingetypt in Google kom ik heel wat hits tegen: O.a. Linkedin, de website van mijn vertaalbureautje (die nodig aan vernieuwing toe is), Facebook, Schoolbank (waar ik al jaren niets mee doe), de nodige sites voor vertalers. Deze (her)ken ik wel, maar ik kom ook een aantal  dubieuze sites tegen  als bijv.  yasni.nl, spoetniq, yatedo,  etc.  Ik heb geen idee hoe mijn naam daarop terecht komt. En: nooit geweten dat ik ook al via google maps te vinden ben.
Zoek ik op mijn naam die ik gebruik voor de ‘dingen’ dan verschijnen de nodige resultaten, maar oh help, meer dan de helft was ik totaal vergeten.

Ja, inlogcodes. Zucht. Dat begint een probleem te worden. Als ik alle inlogcodes voor privégebruik, vertaalbureau, werk in de bieb bij elkaar neem is het een heel onoverzichtelijk geheel geworden. Een systeempje hiervoor heb ik wel, maar dat werkt niet altijd. Ik overweeg dan ook een manager voor inlogcodes  te gaan gebruiken. Hierna worden een paar genoemd: http://www.computeridee.nl/artikel/de-beste-wachtwoordmanagers. Ik ben er alleen nog niet van overtuigd of dat wel veilig is.

Voor mezelf ben ik niet zo bang, want met privé informatie ben ik voorzichtig. Maar het blijft uitkijken. Alleen al door het gebruik van Google geef je al veel van jezelf bloot. 
Dit ding heeft me weer een stukje bewuster gemaakt.

1 opmerking:

  1. Het voorstel van Redding is zeker een stap in de goede richting. Ik ben benieuwd hoe de strijd met Google en Facebook (om de twee grootste maar te noemen) gaat verlopen om dit daadwerkelijk geïmplementeerd te krijgen. Het voornemen is er in ieder geval.
    Ik vond hier ook een goed overzicht van passwordmanagers.
    http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2379288,00.asp

    Zelf maak ik er geen gebruik van, want ik heb een goede manager op m'n computer zelf, maar een offline manager heeft denk ik wel voordelen, omdat je daar altijd bij kunt, ook als je apparatuur kapot of gestolen is.

    BeantwoordenVerwijderen