donderdag 29 maart 2012

# 29 Mobiel internet

Mijn IPod
Persoonlijk ben ik alleen mobiel op internet aangesloten  als er Wifi in de buurt is, namelijk via een IPod-touch. Dit type IPod lijkt heel veel op een IPhone, maar kan niet bellen. Aangezien ik die functie toch niet vaak gebruik kan ik prima met m’n IPod leven. Steeds vaker is Wifi beschikbaar, zoals bijv. in de trein, in de VenD, in de MacDonalds. Wat ik wel jammer vind is dat ik er niet foto’s mee kan nemen.
Een aantal apps gebruik ik regelmatig, die van Twitter, Facebook en mijn privĂ© e-mail account.  Heel handig maar ik moet ook oppassen. Ik betrap me regelmatig op het feit dat als ik thuis ben toch wel vaak even naar de twitterapp grijp  om te kijken of er ook nieuws is. Via Twitter volg ik namelijk o.a. nieuwsaccounts. Dus maar goed dat ik niet altijd toegang tot internet heb. Dan blijft het een meer bewuste keuze. Ook heel handig aan de IPod is de mogelijkheid via podcasting automatisch bijvoorbeeld nieuwe filmpjes  te downloaden. Altijd een filmpje bij je en dat dan zonder internet.  Heb ik in de trein even niets te lezen, dan  kan ik me altijd nog verdiepen in the Mysteries die ik lees via de Sherlock Holmes Collection app. Tot zover mijn lofzang op de Ipod . Duidelijk mag zijn dat ik een app-fan ben. 

Apps voor bibliotheken staan volgens het artikel van Alice de Jong nog in de kinderschoenen. Als dit verder is uitontwikkeld  zou ik me kunnen voorstellen dat ook voor en in de bibliotheek gebruik gemaakt kan gaan worden van Augmented Reality. Stel  je voor: je zoekt thuis in je smartphone via een app op onderwerp of titel naar een boek. Het apparaat geeft de dichtstbijzijnde plaats op waar je het boek kunt lenen en geeft in de bibliotheek aangekomen ook aan waar het boek precies staat en geeft daarbij nog gerelateerde informatie. Dit zal in de toekomst vast wel mogelijk zijn.

N.B.: Ik kom er nu pas achter dat Cubiss al een app De Bibliotheek heeft ontwikkeld heeft waarop alle bibliotheken in Brabant zijn aangesloten en dat ook andere bibliotheken hier aansluiting op starten. Ervaringen ermee zijn goed. Zou invoering van Bicat Wise hier iets voor ons kunnen betekenen?

1 opmerking:

  1. De augmented reality-app zoals je die voor ogen hebt bestaat ongetwijfeld al, of in ieder geval de afzonderlijke componenten. Op het blog van Hinke heb ik geloof ik een filmpje gelinkt waar QR-codes worden gebruikt om boeken in de kaste van een bibliotheek 'zichtbaar' te maken. Voor SocialMediaCaster staat ook een app op stapel waarbij we dit soort functionaliteit zullen integreren. Wat dat betreft zijn het interessante tijden.

    BeantwoordenVerwijderen