vrijdag 30 maart 2012

# 30 Google Books en e-books

Wat leuk, weer zoeken in Google Books! Met de krakercompetitie kwamen we hier ook regelmatig in terecht. En een paar jaar geleden heb ik wat gegrasduind in het verleden van de oudst bekende voorvader van mijn man, t.w. professor Johannes Greydanus te Franeker. Maar ik vind nu inderdaad meer dan toen, o.a. een vermelding over een door deze Greydanus geschreven “physique cartésienne” in een boek  “La logique ou système de Réflexions…….”, tome III, van ene professor De Crousaz. Het boek is afkomstig uit de Bodleian Library (1720).
Zoekend naar mijn eigen familie kwam ik ook nog een Groenhof tegen in Le Mercure Hollandois (1674-1675). Deze Groenhof is op Martinique gewond geraakt en aldaar gestorven. Vast een voorvader. Super interessant. Hier ga ik zeker mee verder.

De GooReader heb ik geïnstalleerd. Dit is een mooie en prettige manier om boeken in te zien. Je kunt gemakkelijk schakelen met Google Books. Het leest veel prettiger dan in de Google Books-omgeving en je kunt bijvoorbeeld ook fragmenten of bladzijden heel gemakkelijk exporteren, markeringen maken, etc. Mijn twijfels heb ik echter wel  over de zoekmogelijkheden van het programma. Het boek van De Crousaz dat ik net had gevonden via Google Books kon ik via GooReader pas na een tijd vinden. Je zou verwachten dat je de titel tegenkomt als de naam van de schrijver intikt. Maar nee dus. Ik krijg pas resultaat als ik intik ‘De Crousaz Greydanus’. Dat is toch raar. Hiernaast het gevonden resultaat na een exportactie.

Met e-books heb ik nog niet veel gedaan, want ik heb geen e-reader. Wel heb ik bijvoorbeeld woordenboeken beschikbaar via apps op mijn IPod. Wat mij betreft gaat er niets boven het lezen van een papieren boek, maar ik denk dat het aandeel e-books steeds groter zal gaan worden. Wil je toch een stoffelijk boek, dan is er de mogelijkheid van Printing on demand. Ik ben het met Wilma ten Brink eens dat een apparaat als Espresso Bookmachine voor bibliotheken niet zoveel voordelen heeft t.o.v. Google Books. Hooguit als extra service, maar dan wel een hele dure. Misschien zou een dergelijke machine voor grotere bibliotheekorganisaties wel kunnen worden ingezet als dienst naar de kleinere organisaties.

Dit was een super interessant onderwerp. Ik kan ook heel duidelijk merken dat er veel meer oude materialen te vinden zijn dan een tijdje terug. Dit gaat heel snel. Voor mij aanleiding weer vaker op zoek te gaan naar familie in het verleden. Leuk!

1 opmerking:

  1. Wat leuk om te lezen dat je zo met je voorouders bezig bent. Dat wist ik niet. Zelf heb ik de Goo-reader niet geïnstalleerd, dus ik vind het leuk om te lezen hoe het je bevalt. Wel jammer dat de zoekmogelijkheden minder zijn dan in de gewone Google books.

    BeantwoordenVerwijderen